• Novinky

            • Šipkovaná mezi sochami: Zakletí v umění

              Pojďte za uměním ven! 

              Moravská Třebová je plná uměleckých děl, je tedy ideálním prostředím, kde se dá výtvarná výchova učit venku. Pátrací hra nazvaná Zakletí v umění provází účastníky k vybraným sochám či zajímavým architektonickým prvkům staveb ve městě. Kdo by však hledal v ulicích šipky a úkoly, nenajde. Tato “šipkovaná” je připravena v aplikaci Actionbound, a tedy průvodcem se stává mobilní telefon.

              Z jednoho zařízení se mohou do hry zapojit i týmy - ať už skupiny žáků, či celé rodiny. Hledačka obsahuje pokyny k cestě, vysvětlení některých pojmů, především z oblasti sochařství, a několik kvízů. Trasa začíná u Brány času, měří  3,5 km, projít ji trvá něco přes hodinu. Při přípravě a testování pomohli žáci z 9.C Adam Albrecht, Tereza Knollová a Nikola Soukopová.

              Jak se hry zúčastnit a co je potřeba?

              1. Zajistit si do telefonu aplikaci Actionbound. Je ke stažení, samozřejmě zdarma, na https://en.actionbound.com/download/ nebo normálně na Google Paly či v App Store. Hra je navržena jako skupinová, tudíž stačí jeden chytrý telefon s aplikací na partičku/rodinu. (Aplikace je v češtině.)

              Můžete tedy vyrazit ve skupinách dle možností (a aktuálně platných pravidel) - tedy s kamarády nebo s rodinou. Ale klidně můžete trasu projít sami. Jak kdo chce.

              2. Naskenovat prostřednictvím aplikace QR kód, který je v příloze (skenování z monitoru funguje), nebo vše najdete na https://en.actionbound.com/bound/syh1

              3. Podklady pro hru se vám ještě doma na Wi-Fi stáhnou do telefonu, data po cestě tedy potřebovat nebudete. Potřebná je jen GPS (tj. zapnuto sledování polohy, což vlastně nikdo asi ani nevypíná).

              4. Než vyrazíte, vyplňte název vašeho týmu a jednotlivé členy. (Žáci 8. a 9. tříd, kteří chtějí splnění započítat do hodnocení z VV, vyplní celá jména a třídu.) Jdete-li sami, napište jako druhého člena týmu nějaké libovolné písmeno, nebo fiktivní postavu. Pak je třeba odsouhlasit podmínky a můžete se vydat na cestu.

              5. Začíná se u Brány času, trasa je dlouhá 3,5 km a není bezbariérová, cesta trvá něco přes hodinu.

              6. Před dokončením hry je potřeba odeslat odpovědi, tedy je možné se vrátit domů na Wi-Fi a dokončit odeslání z domova, nebo použít mobilní data.

               

            • Střípky z hodin matematiky - šestúhelníkové drahokamy

              Šestiúhelník nebo - li  hexagon, kde hexa znamená šest a gonia úhel, je rovinný geometrický útvar. Má šest vrcholů a šest stran. Pravidelný šestiúhelník je tvořen šesti shodnými rovnoramennými trojúhelníky.

              S pravidelnými šestiúhelníky se v přírodě setkáváme velmi často:
              - včelí plástve, kde včely uchovávají med, jsou tvořeny šestiúhelníkovými komůrkami,
              - sněhové vločky se skládají ze šestibokých ledových krystalů,
              - oči hmyzu jsou složeny ze šestibokých čoček,….

              Tématem jedné hodiny matematiky třídy 6. A během distanční výuky byl právě šestiúhelník. Po správném sestrojení si jej žáci upravili na „drahokam“. Výsledky práce některých žáků si můžete prohlédnout v galerii.